Pedagogik

Vår barnsyn

På Kompiskraft utvecklar vi barnets experimentlusta och nyfikenhet. Vi uppmuntrar barnet till ett aktivt utforskande och lärande utifrån sina egna speciella förutsättningar och utvecklar barnets förmåga att hantera sin omvärld.

Varje barn på Kompiskraft ska känna och uppleva:

Jag kan tänka – Jag kan uttrycka mig
Jag kan förstå – Jag kan välja
Jag kan påverka – Jag kan handla

Vår styrka är relationer. Vi arbetar hela tiden med relationerna oss emellan och därför har vi valt namnet Kompiskraft. Begreppet “kompis” använder vi om varandra och “kraften” finns i att vi är tillsammans, både barn och vuxna, som förskola och kooperativ

Bild och skapande

Båda avdelningarna på förskolan har varsin ateljé. De är i princip alltid öppna så att barnen kan utnyttja dem själva eller tillsammans med en vuxen. Ateljéerna är levande rum där barnen får hantera många olika material, möta och skapa konst och tala om varandras skapelser.

I ateljén arbetar barnen med bilder – ett sätt att smälta intryck, att utforska fenomen och tingens sammanhang. Det innebär dessutom att barnen iakttar omvärlden och utvecklar synsinnet, iakttagelseförmågan, känsligheten för nyanser, färg och form.

Bildarbetet kan samtidigt med allt detta vara en lek och ett utvecklande av den gemensamma och den enskilda fantasin. Mötet med olika material i ateljén bygger på barnens lust att erövra och prova nytt. Pedagogens uppgift är att finnas där som inspiratör och vägledare.

Rörelse

Att vara i rörelse, att dansa, sjunga och skapa musik ingår i de flesta barns självklara sätt att uttrycka sig. Detta uppmuntrar vi genom att aktivt utmana barnen inom dessa områden. Vi sjunger varje dag och använder ofta rytminstrument.

När vi sjunger gör vi det ofta med ackompanjemang av trummor eller gitarr. På våra samlingar använder vi oss också av rörelselekar och drama. Med hjälp av musiken stärker vi gruppkänslan och ger barnen ännu ett redskap att uttrycka sig med. Att sjunga är också ett bra sätt att på ett naturligt sätt träna och prova sig fram i användandet av språket. Varje vecka har vi storsångsamling då båda avdelningarna sjunger och leker tillsammans.

På båda våra avdelningar har vi pedagogledd rörelse en gång i veckan. Barnen utvecklar sina motoriska färdigheter och tränar turtagning och samspel på ett stimulerande och lustfyllt sätt.

Dokumentation

Varje barn som går på Kompiskraft har en digital portfolio via appen Tyra (läs mer på https://tyra.io/se) där dokumentationen följer barnet under hela förskoletiden, från inskolningen till de avslutningsarbeten som barnen gör innan de börjar skolan.

På Kompiskraft dokumenteras barnens arbeten och läroprocesser och vi strävar efter att göra barnen involverade i sitt eget dokumenterande. Detta är ett bra sätt att tydliggöra för barnen vilka kunskaper de erövrat. Andra barn tar också del av dokumentationen och inspireras till att härma, eller göra nya upptäckter och erövringar.

Dokumentationen ger också pedagogerna möjlighet att reflektera över sitt eget förhållningssätt och hur barnen kan hjälpas vidare i sin utveckling och sitt lärande. För föräldrar blir dokumentationen ett sätt att följa barnens tankar och idéer, men också en möjlighet att få reda på vad barnen gör och lär sig på förskolan.

Läs mer om Kompiskraft